Groep 1/2c – Thema piraten

Na de meivakantie zijn we gestart met het thema piraten. Wat hebben we veel geleerd en geknutseld deze periode! In de themahoek konden de kinderen verkleden en het piratenvlot voor anker gooien. Ook was er een piratenspeelhoek gemaakt met een groot schip en een onbewoond eiland. Na een leuke schatkaartles met plattegrond van de klas hebben alle kinderen zelf een schatkaart getekend. Er zijn schatkistjes beplakt met schelpen en de schelpen zijn ook gebruikt voor teloefeningen op de weektaak. Bedankt allemaal voor het zoeken van de schelpen in de meivakantie. Van teldopjes hebben de kinderen in tweetallen op een kleed piraten en piratenboten gemaakt. Na een les over flessenpost (van groot naar klein, welke hoort erbij?) mochten de kinderen zelf flessen vullen met laagjes zelfgemaakt stoepkrijtpoeder, gewoon zand en vogelzand. Voor in de flessen zijn er brieven gestempeld. Na een les over de letterschat mochten de kinderen in groepjes letterbingo spelen. Steeds een letter uitgraven uit het zand, de letter benoemen en dan kijken of die letter op jouw kaart staat. Ook zijn er veel piratenkralenplanken gelegd. Verder hebben we de B-Bot leren programmeren. Eerst met z’n allen in een klassikale les en daarna mochten de kinderen zelf aan de slag tijdens de werklessen. Een opdrachtkaart geeft aan waar de B-Bot heen moet en vervolgens moet hij geprogrammeerd worden om daar ook te komen. Bijvoorbeeld 2 stapjes vooruit, naar links draaien, 3 stapjes vooruit en stop. De moeilijkere opdrachten bevatten ook tussenstops. Na een les over verrekijkers hebben de kinderen getekend wat zij allemaal door hun kijker zagen. De één zag een onbewoond eiland, de andere een piratenboot op zee. In de bouwhoek zijn ook veel piratenboten gebouwd. Op een mooie middag zijn we met de klas de wijk doorgewandeld naar de speeltuin met piratenboot. De kinderen hebben hier heerlijk gespeeld. Lekker klimmen en klauteren. Er zijn piraatjes en papegaaien geknutseld van wc-rolletjes en mooie piratentekeningen gemaakt. Ook hebben de kinderen piratenspullen gekocht tijdens een les in de kring, waarbij betaald kon worden met munten van 1 en 2 euro en briefjes van 5 euro. Het thema hebben we afgesloten met een piratencircuit in het speellokaal, waarmee alle kinderen een piratendiploma hebben verdiend. En tot slot nog de coöperatieve werkvorm vraag & ruil gedaan met de piratenwoordkaarten. Wat leren de kinderen toch veel tijdens zo’n thema!